Dorpen bezoeken - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu Dorpen bezoeken - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu

Dorpen bezoeken

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 Oktober 2015 | Madagascar, Fianarantsoa

Na een dag op kantoor waar ik een hele dag allerlei documenten heb doorgenomen over het Village Savings and Loans project en de inhoud van de trainingen ga ik dan eindelijk op pad! Erg vroeg vertrekken 06:30, om rond 08:00 aan te komen bij de dorpen waar ze een bijeenkomst houden. Ik ben alle dagen op pad met Clovis, de projectleider vanuit ADRA Madagascar. Tijdens mijn bezoeken aan de Fokontany ontmoet ik de Field Officers die hier het VSL project hebben opgezet.
Deze Field Officers hebben gesolliciteerd op deze functie en hebben voor het project een vijfdaagse training gehad van Clovis. Om een goede indruk te krijgen van het programma heb ik verschillende Fokontany bezocht. Echt heel erg leuk! Hoe simpel en open een spaar-en leensysteem kan zijn…

Tot nu toe komen alle bewoners één keer per week bij elkaar (dit mogen ze zelf beslissen bij de start van het project) om te sparen. Meestal gaat dit om bedragen tussen de 0,30 en 3,00 euro. De bewoners kunnen 1 tot 5 aandelen kopen en de hoogte van een aandeel wordt ook bepaald aan het begin van het project. Iedere week sparen ze dus een bedrag naar keuze en één keer in de vier weken kunnen ze dan een lening aanvragen. Dit moet wel goed onderbouwd zijn en het mag ook niet zo zijn dat als je iedere keer maar 1 aandeel koopt je na 4 weken 100 euro kan lenen. Ook deze beslissingen nemen de bewoners zelf. Mochten er meer mensen willen lenen dan dat er geld in de kas zit, moeten ze dit onderling afstemmen.
Ik probeer zo veel mogelijk informatie te krijgen van de mensen. Wat ze van het project vinden, wat ze er aan hebben en wat ze met de leningen doen. Vrijwel iedereen is heel enthousiast over het project. Met name omdat deze mensen graag willen ontwikkelen, maar niet zo goed weten hoe. Dit is een opstapje voor hen. Daarnaast zien ze in dat ze geld kunnen maken van geld. Dit komt met name door wat de bewoners met de leningen doen. Veel bewoners gaan met de lening naar een grote markt en kopen grote hoeveelheden van bijvoorbeeld rijst. Dit gaan ze weer in kleinere porties verkopen, waardoor ze makkelijk geld verdienen. Een andere dame die ik heb gesproken heeft twee kippen gekocht. Deze kippen leggen eieren die ze weer kan verkopen. Net voor kerst gaat ze de kippen weer verkopen. Ze verwacht dat ze dan dubbel zo veel waard zijn omdat het tegen de kerst aan is. Daar bij opgeteld het geld dat ze verdient aan de eieren is het een goede business! Natuurlijk moet er wel rente betaald worden over de lening die wordt genomen, meestal is dit 10%. De lening wordt afgenomen voor maximaal 3 maanden.

Wat ik vooral mooi vond om te zien is dat mensen heel transparant zijn. Niemand oordeelt, ook niet als een persoon iedere keer maar 1 aandeel koopt, of iemand juist veel of helemaal niet leent. Daarnaast verbaas ik me erover dat alles heel gestructureerd gaat. Deze mensen kunnen vrijwel allemaal lezen en schrijven, maar meer dan de basisschool hebben ze niet gehad. Dit is dus vrij ingewikkelde materie voor hun. Toch is iedereen heel serieus wat betreft dit project. Het management team is verantwoordelijk voor zijn/haar taken en de leden van het project wachten netjes op hun beurt. De Field Officers geven de bewoners van de Fokontany veel vrijheid. Ze bepalen alles zelf, waaronder de leden en de functies van deze leden. Zo krijg je een hele goede sfeer in de groep.

Met het uitgeven van de leningen, deze meeting heb ik nog maar twee keer bijgewoond omdat het maar af en toe gebeurt, merk ik dat het iets onrustiger wordt. De eerste groep is in juni gestart, dus hebben ongeveer 4 keer een meeting gehad waarin leningen werden uitgegeven. Dit vraagt net iets meer kennis, ook in verband met rente.

Wat verder erg mooi is, is dat ze een sociaal fonds hebben. Iedere week leggen ze daar ongeveer 5 cent in (ik val in herhaling; weer afhankelijk van wat het dorp zelf afspreekt). Hier kunnen bijeenkomsten, verjaardagen of begrafenissen van worden betaald.

Tot nu toe zijn alle bewoners erg enthousiast over het programma en gaan ze er, ook na het eerste jaar support van ADRA, gewoon mee door. Het biedt ze mogelijkheden die ze zonder dit programma niet hadden gehad. Ik ga me nog verder verdiepen in de wat het project de dorpen gebracht heeft. Dit is ook een vraag die ik vanuit ADRA heb gekregen. Ik zal data gaan invoeren en analyseren in de komende weken om daar een helder beeld over te creëren.

Naast vooral veel dorpen bezoeken en de bewoners proberen te triggeren om nog meer uit hun leningen te halen (een varken kopen om vet te mesten en over een paar weken te verkopen is een eerste stap. Waarom niet zorgen dat dit varken kleintjes krijgt, zodat je óók deze kunt verkopen?) heb ik af en toe ook nog wat vrije tijd. Ik begin hier aardig de weg te vinden. Mijn groente en fruit haal ik op de markt en ik ontdek allerlei winkeltjes waar ze verschillende spullen verkopen. Echt een supermarkt kennen ze hier niet, dus moet ik voor verschillende dingen naar verschillende winkels. Daarnaast gebruiken ze hier geen plastic tasjes. Erg goed, maar dit moet wel even in mijn systeem komen. 's Avonds sta ik vaak lekker te kokkerellen met alle verse groentes die ik op de markt heb gehaald en maak ik alvast mijn broodje voor de dag erna. Onderweg zijn er voldoende eettentjes, maar iedereen adviseert me met mijn westerse gewoontes mijn eigen brood mee te nemen. Ziek worden is wel het laatste wat ik hier wil!

  • 16 Oktober 2015 - 12:39

    Chris Roebersen:

    Boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt. Hoe eenvoudig kan het leven zijn, vergeleken bij onze westerse hektiek.
    Verstandig dat je niet langs de straat eet, gezond terugkomen!

  • 19 Oktober 2015 - 16:28

    Karel:

    Mooi om te lezen Ilse. Volgens mij vermaak jij je prima. Ik lees wel veel eten ..... Dat lees ik bij Lianne ook maar bij Saakje lijkt dat een stuk minder aangenaam. Veel plezier nog. Pas op jezelf en je gewicht (:-)) Groetjes, karel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo, ik ben Ilse Ruben 24 jaar en volg een traineeship bij de ING Een onderdeel van dit traineeship is om een ontwikkelingsproject uit te voeren. Hierbij werk ik mee aan het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen imago van ING. Mede door het uitvoeren van een klus in het buitenland worden mijn leiderschapskwaliteiten op de proef gesteld. Ik zit 6 weken in Madagascar, van 02 oktober tot en met 14 november. Ik ga me hier verdiepen in het Village Savings and Loans project. Een project voor mannen en vrouwen waarbij de betrokkenheid voor kleine ondernemingen wordt vergroot. Dit wordt bereikt door het geven van trainingen aan inwoners van dorpen in afgelegen gebieden. Ze krijgen op deze manier meer inzicht in wat geld is en wat je er mee kunt. Het project is in 2014 begonnen en in 2019 hopen ze 800 groepen training te hebben gegeven. Per groep sluiten zo’n 20 inwoners aan. Dit betekend dus dat er maar liefst 16.000 inwoners van Madagscar worden geholpen met dit project! Daarnaast wil Adra Madagascar 40 van deze groepen linken aan bedrijven die microkredieten verlenen. Ik ga proberen om hier wat contacten te leggen tijdens mijn verblijf.

Actief sinds 06 Okt. 2015
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 5970

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 14 November 2015

Ontwikkelingswerk in Madagascar

Landen bezocht: