Heel lang in de auto naar mijn nieuwe "thuis" - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu Heel lang in de auto naar mijn nieuwe "thuis" - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu

Heel lang in de auto naar mijn nieuwe "thuis"

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

09 Oktober 2015 | Madagascar, Fianarantsoa

Mijn tweede dag op het kantoor alweer! Ik heb vandaag Ettienne ook ontmoet. Dit is een man uit Zuid-Afrika en met hem ga ik woensdag richting Fianarantsoa. Vanavond ga ik met hem nog wat boodschappen halen die we in Fianarantsoa niet kunnen vinden.
Verder eet iedereen hier tussen de middag rijst. In de ochtend gaat er iemand rond om van iedereen een handje rijst te verzamelen om tijdens de lunch te koken. Iedere medewerker brengt een sidedish mee om te eten naast de rijst. Dit komt allemaal op tafel en iedereen kan dan pakken waar hij of zij zin in heeft. Erg gezellig en een goed moment om even samen iets te doen, zonder het over werk te hebben.

In de middag heb ik samen met Renee een filmpje gemaakt. Vanuit ADRA Nederland kwam de vraag of ik een filmpje wilde maken over het project en wat ik kom doen. Het eerste gedeelte over het project heb ik opgenomen. Ik wil proberen om in één van de dorpen waar ik naartoe ga iemand te interviewen om er achter te komen wat voor effect het project heeft gehad op het dorp.

De woensdag spendeer ik de hele dag aan reizen naar mijn nieuwe onderkomen voor de komende vijf weken, Fianarantsoa. Er is één hoofdweg door Madagascar heen en deze brengt ons van Tana naar Fianarantsoa. Het is ongeveer 500 kilometer en duurt 10 uren. Het duurt zo lang, omdat het een erg bochtige weg is met regelmatig flinke gaten. Maar goed dat ik reispilletjes mee gebracht heb, want anders was het wel een hele lange rit geweest.
We zijn om 6 uur 's ochtends vertrokken, dus waren om 16 uur op het kantoor. Daar heb ik kennis gemaakt met een aantal van de medewerkers. Er zitten hier ongeveer 40 mensen op kantoor en daarnaast zijn er nog een 100 mensen actief in de dorpen (field officers). Zij wonen in de dorpen en zorgen er voor dat de projecten daar uitgevoerd worden.

Ik maar allereerst kennis met John, de directeur van dit kantoor. John is een erg vriendelijke pastoor die me heel graag Madagascar wil laten zien. Daarna ontmoet ik Clovis. Clovis is de leider van het project waar ik me mee bezig ga houden. Het "Village Savings and Loans" project. Het doel is om in 2019 800 dorpen training te geven over een spaar-en leensysteem. Clovis heeft dit grotendeels opgezet en geeft training aan de field officers, zodat zij het de inwoners van de dorpen kunnen leren. Op dit moment kennen vrijwel alle dorpen geen spaar- en leensystemen. Ze verbouwen hun eigen gewassen en als deze op zijn eten ze bedorven voedsel, of gewoon helemaal niets. Dit is dus ook het onderliggende gevolg dat Adra aan wil pakken; voedselveiligheid in Madagascar. Ik ga me de komende weken meer en meer verdiepen in het VSL project. Ik ben erg benieuwd naar hoe de inwoners van de dorpen het ervaren en hoe Clovis de mensen gemotiveerd/ enthousiast krijgt om dit systeem toe te passen in hun eigen dorp.

Op donderdag had ik verwacht een dag op kantoor te zijn, maar het leek John wel leuk dat ik naar een dorp ( het heet hier Fokontany) ging om eens een kijkje te nemen in wat zo'n dorp nou is. Er werken hier zo'n 10 distributeurs op kantoor die ongeveer 2 weken per maand op pad zijn om attributen naar de dorpen te brengen. Dit geldt voor verschillende projecten. Ik ga met Hansji naar Ambinanindovoka. Eerst een uur rijden op de grote weg, daarna bijna 2 uren over een zandweg. Ik heb er spierpijn en blauwe plekken aan over gehouden, maar het was het meer dan waard! Ik heb met de field officer ( de persoon die de trainingen geeft in de Fokontany) en de burgemeester van het dorp gesproken. Ik heb voor mijn vertrek een Franse cursus gedaan, maar daar heb ik helemaal niets aan in de dorpjes. Ze spreken alleen maar Malgasy. In dit dorp heeft Adra zich vooral gefocust op zwangere dames en moeders met kinderen tussen de 0 en 5 jaar. Hier ligt het sterftecijfer namelijk het hoogst doordat er niet voldoende kennis is van hygiëne en niet voldoende voedsel op alle dagen. Adra helpt deze mensen, maar toch hebben ze echt het gevoel dat ze het zelf voor elkaar krijgen dat ze stukje bij beetje vooruit gaan op het gebied van hygiëne. Ik denk dat dit ook de kracht is van Adra en de reden dat er zo veel mensen geholpen kunnen worden. Ik vond het wel heftig om het dorp te bezoeken. Er is geen water of elektriciteit, maar toch weet iedereen zich prima te redden. Eén van de dames wilde me haar huis en atelier laten zien. Ze weven kleden die ze weer verkopen op een markt. Het huis heeft alleen een aantal slaapkamers. Overdag is iedereen buiten en ook vuur maken om op te koken doen ze buiten. Beneden aan de berg is een riviertje waar ze zichzelf en hun kleding wassen. Ze hebben zo weinig, maar zijn toch erg blij met de dingen die ze wel hebben en kunnen. Mooi om te zien, maar wel een ontzettend contrast met de westerse wereld.

De vrijdag op kantoor is hier maar een half dagje. In de ochtend neemt één van de medewerkers me mee naar de markt. Zo kan ik zien hoe de boeren hun geld verdienen en welke gewassen er met name verkocht worden. Een drukte daar, maar het was ook ontzettend groot! Ik heb natuurlijk zelf ook nog wat boodschappen gedaan. Voor nog geen 4 euro had ik twee tassen vol met groente en fruit. Vlees durf ik niet helemaal aan om hier te kopen. Het ligt de hele dag in de zon en ik krijg de indruk dat er van hygiëne geen sprake is ook tijdens het slachten. 5 weken vegetarisch moet wel lukken denk ik!
Clovis is vandaag en maandag afwezig, dus ik heb een heleboel documenten gekregen over de projecten van Adra. ASOTRY is het project waar ik een onderdeel van ga mee krijgen. ASOTRY is onderverdeeld in drie categorieën, namelijk:
1) Hygiëne en gezondheid
2) Kennis over inkomsten en uitgaven
3) Infrastructuur en hoe omgaan met natuurrampen
VSL is een onderdeel van de tweede categorie. Op dit moment zijn er 66 dorpen die mee doen aan het project, terwijl ze nog maar 4 maanden bezig zijn. Uiteindelijk gaan ze dus voor 800 dorpen, dus ze hebben nog wel wat te doen. Hoe ze deze dorpen benaderen ga ik nog uitzoeken de komende week. Erg interessant in ieder geval allemaal en ik ben heel benieuwd wat ik de komende weken nog te zien ga krijgen!

Op vrijdagmiddag ga ik nog wat boodschappen halen en wat was doen. De wasmachine doet het helaas nog niet, dus voor nu moet ik het even met de hand doen. Zaterdagochtend ga ik al vroeg op pad met John om, los van Adra, voedsel uit te delen aan mensen die op een vuilnisbelt wonen. Het is niet gepast om hier foto's te maken, maar ik denk dat jullie zelf wel heel goed kunnen inbeelden hoe het er uit zou zien. Zaterdagavond ben ik door Etienne en zijn gezin uitgenodigd om langs te komen. Gezellig een filmpje kijken en dan blijf ik daar ook slapen. Ik slaap heel slecht in het Guesthouse. Het is namelijk erg gehorig en daarnaast denk ik dat de Malaria tabletten die ik neem hier ook niet echt aan bijdragen. Hopelijk dat ik in een andere omgeving dus wel even wat slaap kan inhalen!

Volgende week ga ik van dinsdag tot en met donderdag dorpen bezoeken om te kijken wat voor invloed Adra en het VSL project daar hebben gehad. Ik hou jullie op de hoogte!

  • 10 Oktober 2015 - 11:28

    Chris Roebersen:

    Wat doe je veel ervaringen op, als je weer terug bent in Nederland zul je hier nog heel veel aan terugdenken.

  • 16 Oktober 2015 - 09:21

    Geert Hendriks:

    Hoi Ilse,

    geweldig om je verslag te lezen en meegenomen te worden op je "reis"door madagascar. heel erg veel sterkte en succes met alle indrukken en werk wat je de komende weken nog gaat doen.

    groeten,
    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo, ik ben Ilse Ruben 24 jaar en volg een traineeship bij de ING Een onderdeel van dit traineeship is om een ontwikkelingsproject uit te voeren. Hierbij werk ik mee aan het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen imago van ING. Mede door het uitvoeren van een klus in het buitenland worden mijn leiderschapskwaliteiten op de proef gesteld. Ik zit 6 weken in Madagascar, van 02 oktober tot en met 14 november. Ik ga me hier verdiepen in het Village Savings and Loans project. Een project voor mannen en vrouwen waarbij de betrokkenheid voor kleine ondernemingen wordt vergroot. Dit wordt bereikt door het geven van trainingen aan inwoners van dorpen in afgelegen gebieden. Ze krijgen op deze manier meer inzicht in wat geld is en wat je er mee kunt. Het project is in 2014 begonnen en in 2019 hopen ze 800 groepen training te hebben gegeven. Per groep sluiten zo’n 20 inwoners aan. Dit betekend dus dat er maar liefst 16.000 inwoners van Madagscar worden geholpen met dit project! Daarnaast wil Adra Madagascar 40 van deze groepen linken aan bedrijven die microkredieten verlenen. Ik ga proberen om hier wat contacten te leggen tijdens mijn verblijf.

Actief sinds 06 Okt. 2015
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 5968

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 14 November 2015

Ontwikkelingswerk in Madagascar

Landen bezocht: