Beautiful Madagascar - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu Beautiful Madagascar - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Ilse Ruben - WaarBenJij.nu

Beautiful Madagascar

Door: Ilse Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ilse

22 Oktober 2015 | Madagascar, Ranomafana

Wauw wauw wauw, wat is Madagascar mooi. Vrijdagmiddag ben ik vertrokken naar Ranomafana, een nationaal park. Met een chauffeur heb ik eerst nog 4 collega's van ADRA USA opgehaald van een vliegveldje hier in de buurt. Nog nooit zo'n klein vliegveld gezien en vooral ook heel verlaten. 5 minuten voordat het vliegtuigje ging landen gingen er sirenes af in de buurt, zodat iedereen op de hoogte was. Bagage kon iedereen zelf in het vliegtuig zetten en weer uitladen en nadat iedereen uitgestapt was en nieuwe mensen weer ingestapt ging het vliegtuig ook meteen door.

Vanaf het vliegveld was het anderhalf uur rijden naar het park. Daar aangekomen kregen we de sleutel van onze bungalow. Supermooi uitzicht over de vallei en heerlijk rustig. Na mijn tas te hebben uitgepakt heb ik met één van de collega's een hapje gegeten in het restaurant en wat gekletst. Daarna ben ik lekker op tijd naar bed gegaan. De zaterdag vertrokken we om 07:00 naar het park. We hadden een gids die ons meenam en tientallen meters voor ons liep een jongen die op zoek ging naar alle beesten. Zodra hij iets had gevonden belde hij onze gids waar we naartoe moesten. Geniaal, want we hebben echt van alles gezien; 3 soorten lemuren, ratten, slangen, kikkers, gekko's en noem maar op. Het was een vrij heftige tocht van 5 uren. Continue heuveltje op en heuveltje af, dus een beetje spierpijn is nu wel aanwezig. We eindigden bij een prachtige waterval en daar konden we even lekker pootje baden.

Na deze ontzettend mooie wandeltocht zijn we naar het dorpje gereden en hebben we een lunch gehad. Lekker even rustig bijkomen en alle indrukken laten bezinken. Eenmaal terug in onze bungalows hadden we lekker tijd voor onszelf.
De zondag ben ik met één van de collega's een ochtendwandeling gaan maken in het dorp. We hebben wat fruit gehaald en daarna zijn we terug gereden naar Fianarantsoa. Heerlijk om even weg te zijn uit de drukke en lawaaiige omgeving en tot rust te komen in de groene natuur met alleen wat fluitende vogels om je heen.

De week daaropvolgend hebben we heel veel meetings gehad. Op maandag hebben we een aantal Fokontany bezocht samen met de mensen van ADRA USA. In het eerste dorp gingen we een ploeg testen. Het land omploegen gaat tot nu toe allemaal met de hand een iets dat op een schop lijkt. Er zijn een aantal mannen van een extern bedrijf die een simpele ploeg hebben gemaakt. Het idee is, dat zodra deze ploeg werkt en de bewoners van de dorpen hier mee uit de voeten kunnen, de ploeg in een dorp gefabriceerd gaat worden en dat de dorpen met behulp van het geld dat ze in het Village Savings and Loans project gespaard hebben deze ploeg kunnen kopen. Erg leuk om te zien en de boeren in het dorp namen al snel de ploeg over en deden zelf aanpassingen aan het apparaat. In de middag hebben we nog een paar dorpen bezocht die meetings hadden voor het project waar ik me mee bezig houd. De dagen daarop volgend hebben we in een conferentiehal gezeten met ongeveer 40 mensen om de voortgang van het project te bespreken. Ik heb het dan niet alleen over het Village Savings and Loans project, maar alle andere initiatieven die hier ook aan gekoppeld zijn.

Waar vooral de focus op ligt is hoe het afgelopen jaar is gegaan en of er nog aanpassingen gedaan moeten worden voor het komende jaar. (Het fiscale jaar voor het project loopt van oktober tot en met september, net als onze schooljaren dus) Ik heb tijdens deze meetings veel advies kunnen geven over verbeterpunten en ook groeimogelijkheden van het project.
Aan de andere kant heb ik weer veel inzicht gekregen in alle andere componenten die gemoeid zijn met het project van Adra. Uiteindelijk is alles gelinkt aan het verbeteren van de voedselveiligheid en dus moet er ook goed overlegd worden wat iedereen aan het doen is om te voorkomen dat verschillende componenten dezelfde dingen aan het uitzoeken zijn. Op vrijdagmiddag lopen alle meetings op zijn einde en presenteren we de resultaten aan elkaar. Een erg leerzame en productieve week gehad en weer een stap dichter bij de doelen van het project voor het komende jaar!

• 23 Oktober 2015 - 19:37

Opa En Oma Ruben,:

Wat fijn dat je de boerenbevolking veel kunt bijbrengen, al is het misschien in onze begrippen nog primitief.
    Ook dat is voor hun een enorme vooruitgang. Wat fijn dat je ook veel ziet van de parken en verdere omgeving. Ilse geniet er van en de groetjes van Oma en Opa Ruben.

• 23 Oktober 2015 - 19:46

Chris Roebersen:

Heerlijk om jouw verhalen te horen. Alle avonturen die je daar beleeft en alles wat je ziet.
    Op TV is hier juist Freek Vonk, die weer verschillende "enge" beesten bij zich heeft.
    Gewoon door blijven schrijven, kunnen we hier ook genieten.
    Lieve groet.

Ilse

Hallo, ik ben Ilse Ruben 24 jaar en volg een traineeship bij de ING Een onderdeel van dit traineeship is om een ontwikkelingsproject uit te voeren. Hierbij werk ik mee aan het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen imago van ING. Mede door het uitvoeren van een klus in het buitenland worden mijn leiderschapskwaliteiten op de proef gesteld. Ik zit 6 weken in Madagascar, van 02 oktober tot en met 14 november. Ik ga me hier verdiepen in het Village Savings and Loans project. Een project voor mannen en vrouwen waarbij de betrokkenheid voor kleine ondernemingen wordt vergroot. Dit wordt bereikt door het geven van trainingen aan inwoners van dorpen in afgelegen gebieden. Ze krijgen op deze manier meer inzicht in wat geld is en wat je er mee kunt. Het project is in 2014 begonnen en in 2019 hopen ze 800 groepen training te hebben gegeven. Per groep sluiten zo’n 20 inwoners aan. Dit betekend dus dat er maar liefst 16.000 inwoners van Madagscar worden geholpen met dit project! Daarnaast wil Adra Madagascar 40 van deze groepen linken aan bedrijven die microkredieten verlenen. Ik ga proberen om hier wat contacten te leggen tijdens mijn verblijf.

Actief sinds 06 Okt. 2015